אמפתיה: איך מפתחים את התכונה הזו?

שתפו

אמפתיה: הדרך לפתח רגישות לאחר, ושהוא יחוש זאת

“הנוכחות שלך היא המתנה היקרה ביותר שאתה יכול להעניק למישהו אחר.” (מרשל רוזנברג)

אמפתיה זו יכולת המערבת רגישות קוגניטיבית שמתפתחת עם השנים אצל בני אדם ואיננה מולדת. מה הופך את האמפתיה לבעלת כח השפעה? מה ההבדל בינה לבין הזדהות? איך נזהה כשל אמפתי?

מה הגדרתה של אמפתיה?

אמפתיה הינה יכולת המאפשרת לראות את החוויה כפי שהיא דרך “עיניי האחר” ולהרגיש את הדברים ביחד איתו. יכולת אמפתית מאפשרת זיהוי של רגש ששייך לזולת, ויכולת משוכללת שמתפתחת בהמשך היא יכולת לשדר אליו תגובה המפגינה רגישות וקירבה. אמפתיה היא ההפך מהפגנת אפתיה (אדישות לאחר), היא יכולת מורכבת שמתפתחת יחד עם הגיל. דוגמא לתהליך אמפתי:  אדם מזהה שחברו חרד ממשהו, הוא מצליח לזהות את הרגש שלו מתוך היכרות שלו עם עולם הרגש של עצמו. בהמשך, האדם יגיב ברגישות ומתוך קירבה על מנת לתת תוקף להרגשת. האדם יכול לעשות זאת על ידי הפגנת חיבה, מילים, מבט אוהד, שפת גוף או הבעה. עצם העובדה כי אדם אחר נוכח ועד לרגשות של אדם אחר שחווה קושי רגשי, יכולה לספק נחמה, תמיכה ועידוד. איכות של אמפתיה דומה במהותה לחמלה.

מה ההבדל בין אמפתיה להזדהות?

משל טביעה בבוץ יכול להמחיש את הנקודה היטב, כאשר אדם שוקע בבוץ טובעני ניתן לעזור לו רק  מתוך עמידה על קרקע מוצקה שאיננה טובענית, באופן הזה הבוץ הטובעני משול למצוקה רגשית והאמפתיה לקרקע היציבה המוצקה. מתן אמפתיה לאדם אחר זו היכולת לראות ולזהות את הרגשת האחר אך בלי “לשקוע” איתו בתוך הסיפור שלו. אמפתיה מאפשרת לאדם להיות עם האחר במקום הרגשי שהוא נמצא ולשקף לו כמו מראה את הרגשתו. יכולת זו היא ערך של ממש בתוך קשרים זוגיים, חברתיים ומשפחתיים כי היא מאפשרת לעזור לאחר להרגיש שהוא אינו לבד בחוויה שלו.

מה הוא כשל אמפתי? האם משהו לא בסדר איתי?

היינץ קוהוט, פסיכואנליטיקאי ותאורטיקן, זיהה כי התפתחותה של האמפתיה תלויה בהתפתחותו של התינוק בתוך הקשר שלו עם אמו. בהתבסס על כך קוהוט הגה תאוריה שלמה שטוענת כי התפתחות רגשית תקינה של תינוק תלויה בקיום של דמות מיטיבה שמכוונת לצרכים הראשוניים שלו הוא קרא לדמות הזאת “זולת עצמי”. קוהוט טען כי המונח כשל אמפתי, מתייחס לרגעים בהם יש כשל בזיהוי צרכיי הילד והענקה שלהם, והילד נשאר לא מסופק. אין שום דבר לא תקין בחוסר הסיפוק הזה על פי קוהוט, השאלה שנשאלת היא עד כמה פרק הזמן ורמת התסכול של הילד מותאמת לשלב ההתפתחותי שלו. קוהוט טוען שהילד כן צריך לפגוש את חוסר סיפוק הצרכים הזה כי הוא מה שמניע אותו לשלב ההתפתחותי הבא, הכל שאלה של מינון, ועד כמה ההורה מכוון מסוגל לתקן את הכשל האמפתי שנוצר.

במקרים בהם נוצר כשל אמפתי שלילד קשה לשאת ואינו מותאם לשלב בו הוא נמצא הכשל אמפתי הופך ממצב תקין למצב שיוצר טראומה ויכול להוביל להתפתחות לקויה של יכולת האמפתיה של הילד בבגרותו.

כאשר תתקלו באדם שמתקשה במתן אמפתיה, או אן מדובר בכם, דעו שאין זו אשמתכם וייתכן והתרחשו חוויות של כשלים אמפתיים תהומיים שיצרו פערים גדולים מדי לגישור שפגעו ביכולת לאמפתיה.

אין משמעות הדבר שלא ניתן לתקן, בטיפול פסיכולוגי נוצרת מערכת יחסים שמדמה את הקשר של הורה וילד כאשר המטפל מחזיק אצלו איכויות של הורה, ודרך מצב זה ניתן לערוך תיקון. מטפל “מאמן” את המטופל למתן אמפתיה, על ידי כך הוא נותן לו אותה בעצמו, על ידי התכווננות אליו ואל צרכים. גם בטיפול פסיכולוגי יכולים לקרות כשלים אמפתיים כאשר המטפל לא מפרש נכון או מפספס צורך של המטופל. גם כאן, כשלים אמפתיים מותאמים ומידתיים דווקא עשויים לקדם את הטיפול ואת התפתחות המטופל.

מה ההבדל בין אמפתיה ואינטליגנציה רגשית?

אינטליגנציה רגשית מהווה את סך הכישורים של אדם להערכה, שיום והתנהלות עם רגשות של עצמו ושל הזולת. מיומנויות של אינטליגנציה רגשית הן רבות וכוללות: הבנת רגשות, עיבוד רגשי, ניהול רגשות ושימוש בהם. יכולות לאמפתיה ולהזדהות עם האחר נכללות ברשימת היכולות שהאינטליגנציה רגשית מאפשרת וככל שהאחרונה גבוהה יותר הדבר עשוי לנבא את רמת היכולת לתהליכים אמפתיים תקינים.

 

סוגים שונים של אמפתיה

נהוג לעשות הבחנה בין שלושה סוגים של אמפתיה:

אמפתיה רגשית: מתייחסת ליכולת הרגשיות של תהליך אמפתי. מי שחווה יכולת תקינה לאמפתיה יחווה תגובה רגשית אמפתית אל מול רגש האחר בצורה שתואמת את הרגש שלו כך שעצב יעורר עצב ושמחה תעורר שמחה בקרב האחר.

אמפתיה קוגניטיבית: יכולת להבין ולפרש תגובות רגשיות של האחר באופן שכלי ועל פיהן לתכנן לפעול ולהתנהג. בתהליך אמפתיה קוגניטיבית האדם יודע שהאחר מרגיש ואף מגיב לכך מתוך חשיבה שאיננה מערבת תהליכי רגש.

אמפתיה משולבת: מערבת את שני התהליכים. חוקרים רבים סבורים כי אין הפרדה מוחלטת בין הסוגים וכי כל תהליך אמפתי מערב גם רגש וגם קוגניציה, ברמות שונות בהתאם לנסיבות ויכולות האדם.

כמובן שיכולת לתהליכים אמפתיים הם אינדיבידואליים. תהליכים אלו מתרחשים בהתאם למאפיינים משתנים ונסיבות כגון:  עיתוי, מצב רגשי רמת קירבה שחשים כלפי האדם השני ויכולות שונות לעיבוד והבעת של רגש. יותר קל לנו לחוש אמפתיה וקירבה כלפי אדם קרוב ובמצבים אלו חשוב לשים לב שאנו לא מזדהים איתו יתר על המידה ברמה שאיננה בריאה לו ולנו.

איך לפתח אמפתיה

לעיתים, ה”טיול” הארוך ביותר שעלינו הוא לעבר נקודת מבט האחר, בייחוד אם קשה לנו להסכים איתו או שהוא מעורר בנו התנגדות.

לא כולם מסוגלים לחוש אמפתיה בקלות. אין הדבר מעיד על פגימות חלילה, הדבר יכול לנבוע מגורמים שונים. אמפתיה היא אחות של רגש של חמלה, על מנת לחוש חמלה או אמפתיה לאחר, עלינו לדעת לתת אותה כלפי עצמנו. בנוסף, אם קיים חוסר חיבור לרגשות של או קושי להבין ולפרש אותם הדבר יקשה על פיתוח אמפתיה לאחר.  בשורה טובה היא שניתן “לאמן” את היכולת האמפתית, לחזק או לעורר אותה.

  • נסו “לצאת מעצמכם”- דמיינו את עצמכם במקום האחר, מה הוא מרגיש, מה הוא חש איך הדברים נראים בחוויה שלו.
  • התנסו בהקשבה סקרנית- האזינו לאדם אחר והתאפקו שלא להגיב לו מיד, הניחו לו לדבר ללא תגובתכם. שימו לב בזמן ההקשבה מה מתעורר בכם, תגובות רגשיות, הניחו את שיפוט והביקורת בצד.
  • שימו דגש על הדמיון ביניכם: נסו לזהות מה קווי דמיון ומכנים משותפים לכם ולאחר ושימו עליהם את הדגש, הדבר יגרום לכם לחוש קירבה ויקל עליכם לחוש ולהפגין אמפתיה.

יכול להיות שהקושי לעורר אמפתיה, או מיומנויות רגשיות אחרות מהווה “מחסום” עבורכם בתחומי חיים שונים ומעכב אתכם כמו למשל בקבלה לעבודה, יחסים בין אישיים וביצירת זוגיות. בגלל שאמפתיה היא יכולת מורכבת ומתקשרת לשלבי התפתחות מוקדמים בילדות ייתכן שעבודת הטיפוח שלה תדרוש ליווי טיפולי מקצועי. טיפול פסיכולוגי יוכל לעזור באיתור מקור הקושי בפיתוח האמפתיה, בין אם הוא קוגניטיבי או רגשי ובעזרתו ניתן יהיה לעבור תהליך של פיתוח ואימון של היכולת הזאת וכפועל יוצא של האינטליגנציה הרגשית.

ב”מכון חיבורים” ניתנים טיפולים פסיכולוגיים על ידי צוות מיומן, קשוב ומקצועי. מטפליי המכון בעלי ניסיון רב ויוכלו לסייע לכם להבין את עצמכם טוב יותר, לאתר את מקורות הקושי ולפתח יכולות להיות באמפתיה וחמלה, ראשית לעצמכם ומתוך כך, גם כלפיי האחר.

 

 

שאלות ותשובות

הבעת אמפתיה
שתפו

מקורות

https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%90%D7%9E%D7%A4%D7%AA%D7%99%D7%94

https://www.eol.co.il/articles/496

אנחנו כאן בשבילך

פורטל מבית מכון חיבורים